cesty...

cesty...

pondělí 6. ledna 2014

ADVENTNÍ OCHRANOVSKÁ HVĚZDA



Hned za hranicemi ČR, cestou do Drážďan, jsem začala vídat v oknech domů zajímavé, ale především krásně barevné mnohostěnné hvězdy. Zářily žlutě, bílé i červeně, některé byly barevně kombinované. Jako právě ta, kterou jsem si koupila já. Ta je kombinací žluté a červené.


Začalo mi okamžitě vrtat hlavou, že to asi nebude náhoda, když hvězdu má skoro každý dům. Jeden v okně, jiný na verandě, další v předsíni, jinde je zase na balkóně nebo v zimní zahradě. Dokonce jsem zahlédla i kostel, který měl hvězdu ve věži. Po příjezdu na trhy jsem viděla, že hvězdy jsou také všude, zejména na tom starém trhu. Byl jimi ozdobený kostel, stánky, stromky,…V průběhu dne jsem pochopila, že hvězdy budou mít větší význam, než jen ozdoba a že se asi vzaly někde z historie.

Po příjezdu domů jsem si šla všechno ujasnit na google.cz a přímo na stránkách Drážďan jsem se dozvěděla, jak to s nimi tedy vlastně bylo.

Táááááákže, tyto mnohostranné hvězdy v základu tvořené archimedovským mnohostěnem – rombokubooktaedr, k Vánocům zcela bez pochyb patří. Vidět se dají nejvíce v okolí Saska. Uvádí se, že s vánočním svícnem a s krušnohorskými dřevěnými vyřezávanými ozdobami jsou tu, v Sasku, nejoblíbenější vánoční výzdobou.
Kde se tedy vzaly? Čechům přijde asi zvláštní, že hvězdy nepochází z Německa, ale spíše od nás.  Anglicky jsou totiž tyto hvězdy nazývány jako “Moravian Star”, což už samo od sebe napovídá, že původem jsou z Čech.


Uvádí se, že kolem roku 1722 se řada českých a moravských exulantů snažila uniknout před sankcemi za své náboženské vyznání. Většina těchto lidí byla z Jednoty bratrské nebo-li Moravské církve, tudíž tedy přívrženci protestantismu. Na což navazuje, že Sasko mělo protestantismus vždy v krvy, poskytlo proto obyvatelům útočiště. Tehdy mu vládl Mikuláš Ludvík hrabě ze Zinzendorfu a z Pottendorfu. Mezi lety 1722 až 1732 tak byla mezi Žitavou a Budyšínem, východně od Šluknovského výběžku, založena obec Ochranov, německy Herrnhut.

Tyto hvězdy jsou v adventním čase k vidění i v protestanských kostelích, třeba právě v tom drážďanském kostele Kreuzkirche, kde jsem ji viděla já. V Herrnhutu se hvězdy vyrábí dodnes, na výrobě hvězd se podílí i místní chráněná dílna. Tradičním prodejním místem adventních hernhůtských hvězd je pak drážďanský vánoční trh Štrýclmarkt, ale i na ostatních saských vánočních trzích je můžete koupit.

Žádné komentáře:

Okomentovat